Jak dbać o rozrząd?

Opublikowano: 14-05-2020

Wróć do spisu artykułów


Zerwany pasek rozrządu to zmora wielu kierowców. Zazwyczaj wiąże się z dość dużym wydatkiem. Należy pamiętać o tym, że zdecydowana większość silników to konstrukcje kolizyjne. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że zerwanie paska może doprowadzić do poważnych zniszczeń w jednostce napędowej. Aby nie doszło do uszkodzenia tłoków i zaworów, niezbędna jest regularna kontrola.

 

Jak dbać o rozrząd w aucie?

W pierwszej kolejności należy pamiętać o regularnej wymianie rozrządu. Każdy szanujący się producent podaje zalecany interwał wymiany. Należy go bezwzględnie przestrzegać. Specjaliści zalecają dokonywanie wymiany co 60 000 kilometrów. Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku zakupu używanego samochodu. Wymiana rozrządu jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem w takiej sytuacji. Dzięki temu można uniknąć nieprzyjemności w niedalekiej przyszłości.

 

Regularna kontrola łańcucha

Bardzo wielu kierowców uważa, że konstrukcje rozrządu oparte na łańcuchu są niezniszczalne. Niestety jest to błędne myślenie. Nawet najlepszy jakościowo łańcuch może po wielu latach odmówić posłuszeństwa. Pierwsze symptomy zużycia to nierówna praca układu. Rozciągnięty łańcuch może się zerwać, a konsekwencje będą równie poważne jak w przypadku pękniętego paska.

 

Nie tylko wymiana paska

Warto wspomnieć również o tym, że wymiana paska to dopiero połowa sukcesu. Wielu kierowców, aby obniżyć koszty wymiany, ogranicza się jedynie do paska rozrządu. Aby rozrząd działał sprawnie, należy pomyśleć także o wymianie rolki i napinacza. Rozrząd należy do tych elementów, na których nie warto oszczędzać, dlatego też najbezpieczniej jest postawić na cały komplet. Dobrym pomysłem jest także rozejrzenie się za doświadczonym mechanikiem.

 

Cenne wskazówki

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że na żywotność układu rozrządu duży wpływ ma także styl jazdy. Rozrząd, jak powszechnie wiadomo, nie lubi gwałtownego ruszania, dlatego też nie warto szarżować na światłach. Bardzo ważna jest także kontrola stanu uszczelnień. Pierwsze symptomy zużycia to drobne wycieki oleju z silnika. Gdy olej przedostanie się do rozrządu, może niestety zabrudzić pasek.



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję