Najczęstsze usterki silników wysokoprężnych

Opublikowano: 16-08-2020

Wróć do spisu artykułów


Silniki wysokoprężne są postrzegane jako bardziej awaryjne od silników benzynowych. Usterki wiążą się zazwyczaj z kosztownymi naprawami. Dlatego zakup auta używanego z dużym przebiegiem może okazać się pasmem niekończących się napraw i inwestycji. W silnikach wysokoprężnych awarii ulegają najczęściej turbosprężarka, układ wtrysku paliwa, koło dwumasowe oraz filtr cząstek stałych.

 

Turbosprężarka

Turbosprężarka jest montowana w silniku wysokoprężnym w celu zwiększenia mocy i uzyskania większego momentu obrotowego. Zazwyczaj zapowiedzią problemu z turbosprężarką jest brak przyśpieszenia i charakterystyczny świst. Na pracę turbosprężarki i samego silnika wpływają również zawór upustowy, odpowiedzialny za kontrolę poziomu ciśnienia doładowania, oraz układ recyrkulacji spalin, czyli tzw. EGR. Bagatelizowanie problemu może doprowadzić do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej.

 

Wtrysk paliwa

Do typowych objawów należą problemy z rozruchem silnika, wibracje, czarny dym z rury wydechowej i większe zużycie paliwa. Przyczyny awarii to najczęściej słabej jakości paliwo oraz nieczystości zaabsorbowane przez pompę. Koszt układu wtrysku paliwa to zazwyczaj od 1300 do 2000 złotych. Wymiana pompy wysokiego ciśnienia wiąże się z wydatkiem od 3000 do 5000 złotych.

 

Filtr cząstek stałych

Najwięcej obaw użytkowników aut z silnikiem wysokoprężnym budzi filtr cząstek stałych, czyli DPF. Ma on wypalać sadzę powstającą podczas spalania oleju. Problem powstaje najczęściej w przypadku użytkowania auta w warunkach miejskich. Proces spalania sadzy nie zostaje ukończony, a to z kolei skutkuje zapchaniem filtra. Ponadto podnosi się poziom oleju w silniku. Koszt naprawy, w zależności od producenta i modelu, to od 3 do 15 tysięcy złotych.

 

Koło dwumasowe

Koło dwumasowe służy do przełożenia napędu z silnika na wał korbowy. Ponadto łagodzi drgania i wibracje, które mogą wpływać na skrzynię biegów. Nieodpowiednie obroty lub gwałtowne ruszanie obciąża delikatny element, który niestety z czasem ulega zniszczeniu. Zazwyczaj widać to na „zimnym” silniku. Praca jest wyraźnie nierówna, aż silnik osiągnie temperaturę 90 stopni.

 

Pasek lub łańcuch rozrządu

Elementy te mają za zadanie przenieść energię silnika na pozostałe podzespoły. Poluzowanie się paska lub łańcucha oddziałuje na precyzję pracy silnika. Elementy układu zasilania silnika są delikatne i dlatego wymagają specjalnego podejścia. Odpowiedni rozruch, kontrola poziomu oleju i jego systematyczna wymiana mają istotny wpływ na żywotność silnika.

 

Głowica silnika

Naprawa uszkodzonej głowicy wiąże się nie tylko z wysokimi kosztami, ale również z dużym nakładem pracy. Dodatkowo istotne jest posiadanie odpowiedniego sprzętu.

 

Prawidłowa eksploatacja silników wysokoprężnych

Silniki diesla są oszczędne i wygodne w eksploatacji. Mają jednak jedną zasadniczą wadę — źle znoszą niewłaściwy sposób użytkowania. Co ma negatywny wpływ na żywotność i trwałość silnika wysokoprężnego?

Bardzo istotna jest właściwa i systematyczna wymiana oleju, najlepiej co 15 tysięcy kilometrów. W przypadku jazdy po mieście należy wymieniać olej nawet co 10 tysięcy kilometrów.

Na pracy silnika odbijają się wszelkie ingerencje, takie jak chiptuning i powerbox, wykonane w sposób mało profesjonalny.

Duże znaczenie ma intensywność użytkowania diesla. Silniki wysokoprężne lubią być w ciągłym ruchu. Nie nadają się do jazdy okazjonalnej.

Nie można oszczędzać na częściach i kupować tańszych zamienników. Silnik z pewnością odczuje różnicę, co doprowadzi do nasilenia problemów.

Nieodpowiednie paliwo kupowane z niepewnych źródeł to gwóźdź do trumny silnika wysokoprężnego.



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję