Najczęstsze usterki w samochodach z instalacją gazową

Opublikowano: 16-08-2020

Wróć do spisu artykułów


Montaż instalacji gazowej w samochodzie pozwala znacznie obniżyć koszty jego eksploatacji. Według powszechnej opinii instalacje gazowe są bardziej narażone na usterki — w przypadku montażu instalacji LPG ma na przykład dochodzić do szybszego zużycia cewki zapłonowej oraz przewodów i świec. Czy tak jest w istocie?

 

Układ zapłonowy w silnikach o zapłonie iskrowym

Charakterystyczną cechą silników o zapłonie iskrowym (a więc silników zasilanych benzyną lub gazem) jest spadek temperatury w cylindrze pod koniec suwu sprężania poniżej temperatury zapłonu mieszanki paliwowej. Wynika stąd konieczność stosowania świec zapłonowych. Świece zapłonowe posiadają elektrody, na których generowana jest różnica napięć powodująca przeskok iskry zapłonowej. W skład układu zapłonowego wchodzą: rozdzielacz wysokiego napięcia, przerywacz, przewód zapłonowy, cewka zapłonowa. Układ zapłonowy pobiera energię elektryczną z akumulatora w celu wygenerowania pola magnetycznego na cewce zapłonowej. Prąd elektryczny, przepływając przez uzwojenie pierwotne cewki, generuje pole magnetyczne, którego celem jest indukcja prądu na uzwojeniu wtórnym. Tak wygenerowana różnica napięć powoduje przeskok iskry na świecy zapłonowej.

Cały proces jest sterowany za pomocą elementów elektronicznych: sterownika silnika i czujników. Układ zapłonowy jest bardzo wrażliwy na wszelkie usterki, ponieważ wymagana jest od niego duża precyzja działania. W przeciętnym silniku czterocylindrowym cykl ładowania i rozładowania cewki mieści się w orientacyjnych granicach 5-10 milisekund. Awaria cewek zapłonowych może powodować wypadanie zapłonów, co objawia się nierówną pracą silnika.

 

Zapłon mieszanki LPG

Aby iskra na świecy zapłonowej mogła spowodować zapłon, cewka zapłonowa musi wygenerować napięcie pozwalające na pokonanie oporu elektrycznego mieszanki paliwowej. Opór elektryczny, jaki stawia mieszanka gazowa przy przepływie prądu elektrycznego, jest nieco wyższy niż w przypadku benzyny. Z tego powodu cewki zapłonowe w silnikach zasilanych gazem muszą wygenerować wyższe napięcie. Czy to rzeczywiście powoduje szybsze zużycie cewki zapłonowej oraz przewodów i świec? Zdania ekspertów są podzielone. Nie ulega za to wątpliwości, że silnik zasilany gazem jest znacznie wrażliwszy na stan układu zapłonowego. Pierwsze zauważalne objawy zużycia elementów układu zapłonowego pojawią się szybciej w przypadku zasilania silnika gazem. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na obciążenie cewek jest szczelina pomiędzy elektrodami świec zapłonowych. Szczelina w miarę eksploatacji świec zwiększa się w wyniku zużycia elektroerozyjnego pracujących elementów. Powoduje to wzrost napięcia zapłonu.

 

Parownik gazu

Kolejnym istotnym elementem w silnikach zasilanych mieszanką LPG jest parownik. Gaz w zbiorniku przechowywany jest w postaci ciekłej, natomiast silnik jest zasilany paliwem gazowym w postaci lotnej. Tę przemianę fazową uzyskujemy właśnie dzięki parownikowi. Proces ten wiąże się ze znacznym spadkiem temperatury paliwa. Z tego względu parownik został włączony do układu chłodzenia silnika i jest w ten sposób ogrzewany w trakcie pracy. Dlatego uruchomienie instalacji gazowej jest możliwe dopiero po osiągnięciu odpowiedniej temperatury (zwykle wystarczy ok. 30 stopni Celsjusza). Uszkodzenie parownika dość szybko daje o sobie znać zauważalnym spadkiem mocy. Parownik w zależności od diagnozy można wymienić na nowy lub zregenerować.

 

Inne typowe usterki

Silnik benzynowy nie jest odporny na wysokie temperatury charakterystyczne dla procesu spalania mieszanki LPG z tlenem. W związku z tym często dochodzi do uszkodzenia niektórych elementów (m.in. głowicy, zaworów i gniazd zaworowych, katalizatora) w wyniku ich przegrzania. W przypadku nieumiejętnego montażu instalacji LPG może pojawić się problem z pracą silnika w trakcie zasilania benzyną. Za ten stan rzeczy odpowiada sterownik silnika (ECU). Nierówna praca silnika może również wynikać z nieszczelności kolektora ssącego lub usterki któregoś z czujników elektronicznych.

 



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję