Zalety i wady turbosprężarek

Opublikowano: 05-08-2020

Wróć do spisu artykułów


Jednym z największych osiągnięć technologii motoryzacyjnej jest niewątpliwie wynalezienie turbosprężarki. To niewielkie urządzenie jest w stanie znacznie zwiększyć moc silnika samochodowego, zapewniając mu lepsze przyśpieszenie i wyższą prędkość maksymalną. Czy jednak turbosprężarka jest całkowicie wolna od wad?

 

Czym jest turbosprężarka?

Turbosprężarka to bardzo proste urządzenie. Składa się właściwie tylko z dwóch elementów, czyli z turbiny oraz sprężarki. Jak działa? Turbosprężarka napędzana jest przez spaliny pochodzące z silnika. Przechodząc przez turbinę, wprawiają one w ruch obrotowy wirnik turbiny. Ruch ten jest za pomocą wału przekazywany do wirnika sprężarki. Tam powietrze jest sprężane, a następnie trafia do komory spalania — bezpośrednio przez kolektor dolotowy lub po schłodzeniu przez tzw. intercooler (chłodnicę międzystopniową). Ze względu na to, że powietrze jest sprężone, przy tej samej jego objętości można dostarczyć do silnika znacznie więcej tlenu niezbędnego do prawidłowego spalania paliwa. Im więcej tlenu, tym silnik jest mocniejszy i wytwarza więcej energii. Innymi słowy, turbosprężarka wykorzystuje spaliny, czyli produkt uboczny spalania paliwa, do dostarczenia silnikowi większej dawki cennego tlenu, co przejawia się w większej mocy silnika.

 

Zalety turbosprężarki

Zdecydowanie najważniejszą zaletą turbosprężarki jest zwiększenie mocy silnika przy obniżeniu zużycia paliwa. Dzięki temu, że silnik jest w stanie wykrzesać z siebie więcej mocy, rośnie jego sprawność. Oznacza to, że producenci aut mogą stosować mniejsze jednostki napędowe o takiej mocy, jaką dotychczas miały większe silniki. Wiąże się to oczywiście z niższymi kosztami produkcji auta i w efekcie niższą ceną dla klienta. Nie można również zapominać o tym, że dzięki zastosowaniu turbosprężarki następuje znaczne zmniejszenie emisji substancji szkodliwych do atmosfery. Samochód wyposażony w turbosprężarkę staje się zatem o wiele bardziej ekologiczny. Można również zauważyć, że przy podniesieniu niższych obrotów maksymalnego momentu obrotowego cylinder silnika zostaje lepiej oczyszczony ze spalin, co przyczynia się do zwiększenia jego żywotności.

 

Wady turbosprężarki

Wydaje się, że turbosprężarka ma same zalety i powinna być obecna w każdym samochodzie. Jak się jednak okazuje, ma ona pewne wady. Do najważniejszych wad należy zaliczyć wysokie koszty naprawy turbosprężarki. Trzeba bowiem uwzględnić to, że działa ona pod naprawdę ogromnym obciążeniem, a wirnik turbiny obraca się z dużą prędkością. Powoduje to, że znajdujące się w turbinie łożysko dość szybko nadaje się do wymiany. Ponadto trzeba zauważyć, że silnik z turbiną wymaga nieco innego traktowania niż silnik pozbawiony turbosprężarki. Przede wszystkim przed jazdą należy turbosprężarkę rozgrzać, stojąc chwilę z włączonym silnikiem. Podobnie po zakończeniu podróży, zwłaszcza po dłuższej jeździe z wykorzystaniem wysokich obrotów, zaleca się schłodzenie turbiny. W tym celu wystarczy na 2-3 minuty pozostawić samochód z pracującym silnikiem na biegu jałowym.



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję