Jak działa zawieszenie hydropneumatyczne?

Opublikowano: 05-08-2020

Wróć do spisu artykułów


Zawieszenie hydropneumatyczne zapewnia wysoki komfort jazdy. Regulacja wysokości zawieszenia umożliwia dopasowanie go do podłoża, tak aby jazda była jak najprzyjemniejsza dla kierowcy i pasażerów. Jednocześnie panuje stereotyp, że takie zawieszenie to ciągłe kłopoty i naprawy. Być może ta negatywna opinia miała uzasadnienie przed laty, ale nowoczesne zawieszenia hydropneumatyczne nie mają już wad swoich poprzedników i nie psują się zbyt często. Przy takim zawieszeniu nie ma resorów, sprężyn, drążków reakcyjnych ani amortyzatorów.

 

Zasada działania

Elementy zawieszenia hydropneumatycznego składają się ze sfery oraz cylindra. Sfera jest wypełniona w części płynem hydraulicznym, a w części sprężonym azotem. Pomiędzy nimi znajduje się zawór, którego zadaniem jest ograniczanie przepływu cieczy. Wahacze połączone są z tłoczyskami. Kiedy pracują, wymuszają przepływ oleju w cylindrach. Płyn wywiera nacisk na azot, co powoduje jego sprężenie. W konsekwencji prowadzi to do tłumienia pionowego ruchu zainicjowanego przez koło. W związku z tym pasażerowie samochodu odczuwają mniejsze wstrząsy. Zasada działania mechanizmu jest bardzo prosta. Można powiedzieć, że za prawidłowe funkcjonowanie zawieszenia hydropneumatycznego odpowiada płyn hydrauliczny i sprężony azot. Zawieszenie hydropneumatyczne nowej generacji jest dużo mniej zawodne niż poprzednie wersje. Korzystanie z niego nie wiąże się też z wyższymi kosztami niż w przypadku tradycyjnego zawieszenia.

 

Duża możliwość regulacji

Zawieszenie hydropneumatyczne daje możliwość regulacji prześwitu. W starszej generacji mechanizmu kierowca nie miał wpływu na siłę tłumienia wstrząsów, obecnie taka funkcja jest już dostępna. Zawieszenie to jest też odpowiedzialne za poziomowanie nadwozia samochodu. Kierowca może więc ingerować w komfort jazdy samochodem, zmieniając ustawienia zawieszenia. Ma to szczególne znaczenie, gdy auto porusza się po drodze z dziurami lub koleinami. Dobre zawieszenie może zniwelować niedogodności związane z jazdą po uszkodzonej i nierównej nawierzchni i zmienić trasę w czystą przyjemność — zarówno dla kierowcy, jak i dla pasażerów.

 

Zastosowanie

Zawieszenie hydropneumatyczne było kiedyś zarezerwowane dla samochodów z wyższej półki cenowej. Uważano je za dość kłopotliwy i luksusowy dodatek. Z czasem zyskało większą popularność, choć nadal jest montowane przede wszystkim w samochodach, które są przystosowane do jazdy w warunkach specjalnych. Obecnie tego rodzaju zawieszenie jest też wykorzystywane w autobusach oraz innych pojazdach, w których szczególnie dba się o wysoki komfort jazdy pasażerów.

 



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję