Lakier samochodowy, choć z pozoru bardzo mocny i trwały, w istocie jest jednak mocno narażony na szereg czynników zewnętrznych, które mogą go doprowadzić do ruiny. W związku z tym warto właściwie zadbać o lakier i tym samym utrzymać jego piękny wygląd. Jak dbać o lakier, aby był w dobrej kondycji możliwe najdłużej?
Budowa powłoki lakierniczej
W przypadku każdego samochodu powłoka lakiernicza składa się z czterech warstw. Na początku na blachę nakłada się specjalny grunt o właściwościach antykorozyjnych. Następnie grunt ten pokrywany jest podkładem, który również ma właściwości antykorozyjne, a dodatkowo wyrównuje wszelkie niedoskonałości. Kolejnym etapem jest nałożenie lakieru kolorowego, który stanowi bazę. Na koniec nakłada się lakier bezbarwny, którego zadaniem jest ochrona karoserii przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych.
Co szkodzi lakierowi?
Struktura lakieru jest pomyślana i zaprojektowana w taki sposób, aby jak najlepiej chronić karoserię przed działaniem szkodliwych dla niej czynników. Co może powodować uszkodzenie lakieru? To ogromna liczba różnych czynników. Do podstawowych zaliczają się różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. To otarcia i zarysowania, powstałe niekoniecznie na skutek kontaktu z innym autem, lecz również ślady od gałęzi czy uderzających o karoserie kamieni. Bardzo niekorzystne jest działanie promieniowania ultrafioletowego, które wywołuje blaknięcie koloru lakieru, a także bardzo wysokie i bardzo niskie temperatury, które powodują osłabienie struktury lakieru. Należy również uważać na ptasie odchody, zwłaszcza latem. Jednak szczególnie niekorzystny okres dla karoserii naszych aut stanowi zima, głównie za sprawą soli, którą w tym okresie posypuje się drogi. Działa ona agresywnie na powłokę lakierniczą — może prowadzić do powstawania lub pogłębiania korozji.
Jak zabezpieczyć lakier?
Przed działaniem szkodliwych czynników można zabezpieczyć lakier przy użyciu specjalnych preparatów. Do najskuteczniejszych sposobów zabezpieczania lakieru samochodowego należą: woskowanie, powłoka polimerowa, kwarcowa lub ceramiczna oraz poliuretanowa folia ochronna PPF (Paint Protection Film). Należy pamiętać, że przed przystąpieniem do czynności zabezpieczających należy dokładnie umyć i wysuszyć samochód. Najpopularniejszą i najtańszą opcją jest woskowanie karoserii, polegające na nałożeniu na lakier cienkiej warstwy wosku naturalnego lub syntetycznego i odpowiednim jej wypolerowaniu. Dobrym rozwiązaniem jest również pokrycie lakieru powłoką polimerową, kwarcową lub ceramiczną. Poprawiają one wygląd lakieru, przywracają intensywność i głębię koloru oraz zapewniają gładkość powierzchni i lepsze odprowadzanie wody. Ich trwałość wynosi od kilku miesięcy do kilku lat. Folia PPF o grubości ok. 200 mikrometrów zapewnia świetną ochronę przed uszkodzeniami i doskonałą odporność termiczną. Do niewątpliwych zalet tego rozwiązania należą również: zdolność samoregeneracji (np. likwidacja zarysowań pod wpływem ciepłej wody) i możliwość usunięcia folii bez uszczerbku dla lakieru. Żywotność folii PPF to nawet 10 lat. Rozwiązania te można także łączyć, np. elementy najbardziej narażone na uszkodzenia zabezpieczyć folią PPF, a pozostałą część karoserii pokryć powłoką ceramiczną. Dzięki temu utrzymamy piękny wygląd lakieru przez wiele lat.