Zalety i wady reflektorów ksenonowych

Opublikowano: 06-07-2020

Wróć do spisu artykułów


Dla dużej grupy właścicieli samochodów standardowe reflektory halogenowe nie są już wystarczające. Wolą oni korzystać z reflektorów wykorzystujących technologię lamp ksenonowych. Oświetlenie samochodowe oparte na tej technologii wprowadzono do seryjnej produkcji w latach 90. XX wieku. Aby korzystać z technologii lamp ksenonowych, nie musimy wcale kupować luksusowego pojazdu. Dostępne obecnie zestawy ksenonowe są kompatybilne z większością modeli pojazdów, nawet starszych.

Reflektory ksenonowe pod wieloma względami znacznie przewyższają reflektory halogenowe. Żarówki halogenowe emitują światło w kolorze żółtym, lampy ksenonowe zaś wytwarzają światło białe, jaśniejsze i bardziej skoncentrowane. To sprawia, że różnice między widocznością w dzień i w nocy są niewielkie. Wiele osób decyduje się na lampy ksenonowe, ponieważ zapewniają one dużo lepszą widoczność podczas jazdy nocą. Żarówki halogenowe umożliwiają uzyskanie jasności 1500 lumenów przy poborze mocy 55 watów, lampy ksenonowe zaś pobierają do 35 watów i osiągają 3000-3500 lumenów, czyli dają znacznie mocniejsze światło przy mniejszym zużyciu energii. Średni czas pracy żarówek halogenowych wynosi 1000 godzin. To nie jest zbyt dużo czasu, zwłaszcza w przypadku częstych podróży po zmroku. Reflektory ksenonowe wystarczają nawet na 3000 godzin.

Koszt zakupu lamp ksenonowych, ze względu na ich skomplikowaną budowę, jest zdecydowanie wyższy niż w przypadku żarówek halogenowych. Równie skomplikowana jest ich wymiana, dlatego nie powinniśmy tego robić na własną rękę, ale zlecić jej wykonanie w specjalistycznym warsztacie. Wiąże się to jednak z dodatkowymi kosztami. Różnica w kosztach między standardowymi żarówkami halogenowymi a lampami ksenonowymi będzie jeszcze wyraźniejsza, gdy weźmiemy pod uwagę wymianę obu reflektorów. Przy okazji wymiany lamp ksenonowych należy również sprawdzić ich wypoziomowanie, w przeciwnym razie będą oślepiać innych uczestników ruchu. W przypadku kontroli drogowej możemy zostać ukarani mandatem za spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym.



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję