Co to jest DPF?

Opublikowano: 29-06-2020

Wróć do spisu artykułów


Skrót DPF pochodzi z języka angielskiego. Diesel Particulate Filter to nic innego jak filtr cząstek stałych. Filtr ten znajduje się we wszystkich samochodach wyposażonych w silnik wysokoprężny, które zostały wyprodukowane po 2000 roku. Filtry DPF zaczęto montować w samochodach w związku z wprowadzeniem rozporządzeń unijnych dotyczących dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń emitowanych przez silniki spalinowe. Filtry DPF w znacznym stopniu pozwoliły obniżyć emisję substancji szkodliwych do środowiska.

 

Czym charakteryzuje się filtr cząstek stałych?

Najważniejszym zadaniem filtra cząstek stałych DPF jest zmniejszenie emisji spalin do atmosfery. Odpowiada on za ograniczenie przedostawania się do środowiska naturalnego zanieczyszczeń w postaci cząstek stałych, zawierających m.in. trujące związki azotu, siarki i metali ciężkich. Są one na tyle duże, że filtr DPF oddziela je mechanicznie od gazów spalinowych i zatrzymuje wewnątrz konstrukcji.

Filtr cząstek stałych jest montowany w układzie wydechowym silnika. Zasada jego działania jest prosta. Na porowatej powierzchni ścianek filtra osadza się sadza, która dzięki temu nie przedostaje się do atmosfery. DPF jest zaliczany do tzw. filtrów „suchych”, w których do wypalenia nagromadzonej sadzy potrzebna jest bardzo wysoka temperatura, wynosząca aż 600-700 stopni Celsjusza. Niestety eksploatacja samochodu z silnikiem wyposażonym w filtr DPF sprawia, że z czasem nagromadzona w filtrze sadza powoduje jego zapychanie oraz znaczny spadek wydajności.

 

Jak eksploatować samochód, aby uniknąć zapchania DPF?

Gdy dojdzie do zapchania filtra cząstek stałych, znacznemu pogorszeniu ulegają parametry pracy silnika, co w dużym stopniu wpływa na obniżenie mocy oraz zwiększenie zużycia paliwa. Jak zatem poprawnie eksploatować pojazd wyposażony w filtr DPF?

Silniki posiadające zainstalowany filtr cząstek stałych nie lubią eksploatacji w mieście, czyli jazdy na krótkich odcinkach, na których silnik nie jest w stanie rozgrzać się do optymalnej temperatury. W związku z tym w samochodach użytkowanych przede wszystkim na krótkich trasach najczęściej dochodzi do zapchania filtra DPF przez osady węgla i popiołu.

Aby tego uniknąć, warto raz na jakiś czas wybrać się w dłuższą podróż. Podczas jazdy należy starać się utrzymać stałą prędkość oraz stałe obroty silnika. Jazda taka pozwala na osiągnięcie odpowiedniej temperatury, która w znacznym stopniu ułatwi wypalenie się nagromadzonej w filtrze sadzy.

Warto także podczas eksploatacji samochodu unikać gwałtownego przyśpieszania na niskich obrotach silnika. Działanie takie może bowiem powodować przedostawanie się niespalonego paliwa do układu wydechowego, w którym zmieni się ono w sadzę zapychającą filtr DPF. W celu wsparcia procesu wypalania się filtra cząstek stałych warto także co jakiś czas sięgnąć po specjalne preparaty. Są to w pełni sprawdzone dodatki do paliwa. Działają jak katalizator, dzięki czemu skutecznie wspomagają spalanie się sadzy podczas pracy silnika. Właściwa eksploatacja samochodu wyposażonego w filtr cząstek stałych zazwyczaj pozwala uniknąć poważniejszych problemów.



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję