Jak wybrać płyn do spryskiwaczy?

Opublikowano: 27-06-2020

Wróć do spisu artykułów


Kupując samochód, chcemy, aby jak najdłużej nam służył. Warto zadbać o niego pod każdym względem. Ważne jest nie tylko wlewanie odpowiedniego paliwa, mycie samochodu czy poddawanie go systematycznym przeglądom u mechanika, ale także rzeczy tak prozaiczne jak wybór płynu do spryskiwaczy.

Płyn do spryskiwaczy jest mieszaniną związków chemicznych: alkoholu etylowego, glikolu etylenowego, gliceryny, środków powierzchniowo czynnych, kompozycji zapachowych oraz barwników. Jego funkcją jest utrzymanie czystości przedniej i tylnej szyby samochodu, a przez to zapewnienie kierującemu dobrej widoczności i bezpieczeństwa podczas jazdy. Płyn ma także wpływ na szybkość zużywania się wycieraczek samochodowych.

Zasadniczo rozróżnia się płyny do spryskiwaczy letnie i zimowe. Różnią się one od siebie przede wszystkim dodatkiem substancji chroniących przed zamarzaniem. Najważniejszym składnikiem płynów jest alkohol etylowy. Jego zawartość w płynie letnim wynosi 5 proc. Powoduje on obniżenie napięcia powierzchniowego, zapewnia lepsze zmywanie i rozpuszczanie brudu.

Płynu zimowego powinno się używać, gdy temperatura spadnie poniżej -5 stopni Celsjusza. Zawartość alkoholu etylowego wynosi w nim od 30 do 35 proc. Dzięki temu usuwanie brudu i soli rozsypywanej na drogach staje się łatwiejsze. Alkohol obniża także temperaturę krystalizacji do minimum -20 stopni Celsjusza, dzięki czemu płyn nie zamarza na szybach. Teoretycznie płynu zimowego można używać cały rok, jednak jest to nieopłacalne.

Właściwości czyszczące w obu rodzajach płynów zapewniają środki powierzchniowo czynne, ułatwiające zwilżanie powierzchni szyby. W płynach zimowych jest ich zdecydowanie więcej, ponieważ przy niskich temperaturach czyszczenie jest trudniejsze. Jeśli jednak przesadzi się z ilością tych środków, może to spowodować nadmierne pienienie się płynu, co również pogarsza widoczność.

Każdy płyn musi być neutralny dla powłoki lakierniczej oraz dobrze nawilżać gumowe pióra wycieraczek. Zapewniają to glikol etylenowy oraz gliceryna. Smarują i konserwują gumę, przez co wycieraczki działają płynniej i dłużej pozostają w dobrej kondycji. Ilość tych substancji również musi być odpowiednio dobrana, w przeciwnym razie dojdzie do powstawania smug na szybach.

Dlaczego warto wybierać droższe płyny, które spełniają odpowiednie normy jakościowe? Przede wszystkim ze względu na ich zapach. Tanie płyny do spryskiwaczy często zawierają w sobie alkohol z odpadów gorzelnianych. W tym przypadku woń trudno jest zniwelować kompozycjami zapachowymi. Zapach jest drażniący i nieprzyjemny, pary płynu dostają się do środka kabiny, a u szczególnie wrażliwych osób mogą powodować senność, bóle głowy, zawroty, pieczenie oczu, duszności czy wymioty. Dodatkowo duża ilość kompozycji zapachowej ma wpływ na powstawanie smug i zużycie elementów gumowych.

Kupując płyn inny niż od sprawdzonych producentów, musimy liczyć się też z tym, że może nas zawieść, szczególnie zimą. Wraz ze spadkiem temperatury zawarty w płynie alkohol gęstnieje, przez co osadza się na szybach i nie spełnia swojego zadania. Produkty wykonane z wysokiej klasy surowców oszczędzą nam takich kłopotów. Wybierając płyn do spryskiwaczy, warto kierować się nie tylko jego ceną, ale przede wszystkim jakością składników.



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję