Diesel czy benzyna?

Opublikowano: 23-06-2020

Wróć do spisu artykułów


Każdy, kto planuje zakup nowego auta, zastanawia się, jaki wybrać silnik: na ropę czy na benzynę? Dlaczego to pytanie jest ważne? Przede wszystkim wiąże się z kosztami zakupu samochodu, później zaś z kosztami jego eksploatacji i trwałością silnika.

 

Jaki napęd wybrać?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników związanych ze sposobem użytkowania samochodu oraz z rynkiem samochodowym i paliwowym. Jeszcze kilka lat temu wybór był dość oczywisty, bo cena oleju napędowego była zdecydowanie niższa od ceny benzyny. Obecnie te proporcje się odwróciły i chociaż w przypadku diesli zużycie paliwa jest mniejsze, oszczędności nie zawsze są widoczne. Na diesla powinny się zdecydować osoby, które jeżdżą bardzo dużo, zwłaszcza na długich trasach. W takim przypadku koszty eksploatacji będą zdecydowanie niższe.

 

Zalety i wady samochodów z silnikiem benzynowym

Samochody z silnikiem benzynowym są tańsze niż diesle o kilka tysięcy złotych. Jeśli chodzi o koszty eksploatacji, niższa cena benzyny przynajmniej w części rekompensuje wyższe zużycie paliwa. Napęd benzynowy jest zdecydowanie bardziej opłacalny dla osób korzystających z auta do jazdy po mieście. Silnik benzynowy jest mniej trwały i nie pokona miliona kilometrów, jednak naprawa jego poszczególnych elementów nie jest droga. Zdecydowane zalety silników benzynowych to dynamika i osiągi, ale kosztem większego zużycia paliwa.

 

Zalety i wady samochodów z silnikiem wysokoprężnym

Diesle uchodziły za bardzo oszczędne i niezniszczalne. Rzeczywiście spalały na 100 km kilka litrów mniej niż benzynowe, w dodatku były bezawaryjne. Konieczność dostosowania się do norm zanieczyszczenia spalin wymusiła na producentach przeprowadzenie ich modernizacji. Niestety odbiło się to na wytrzymałości. Najczęściej awarii ulegają turbosprężarki i filtry cząstek stałych. Ich naprawa jest droższa niż w przypadku silników benzynowych. Zdecydowaną zaletą diesli jest mniejsze spalanie niż w przypadku samochodów benzynowych, zwłaszcza na długich trasach. Lepszy jest też komfort użytkowania, bo choć są nieco głośniejsze od samochodów benzynowych, w trasie zmiana biegów jest znacznie rzadsza.

 

Normy emisji spalin

Zastanawiając się nad wyborem silnika, trzeba brać pod uwagę także normy emisji spalin. Po raz pierwszy zostały wprowadzone w 1993 r. pod nazwą Euro 1. Określają one maksymalną zawartość substancji szkodliwych w spalinach na jeden przejechany kilometr, w tym dwutlenku węgla (CO2), tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC), cząstek stałych (PM).

Ze względu na potrzebę ochrony środowiska i zmniejszenia efektu cieplarnianego co kilka lat normy były zaostrzane. Obecnie obowiązuje norma Euro 6d-Temp (tymczasowa). Normy dla silników wysokoprężnych są bardziej restrykcyjne niż w przypadku silników benzynowych.

W nowych samochodach nie ma problemu ze spełnianiem wymagań określonych przez normy Euro. Inaczej sprawa wygląda w przypadku samochodów używanych. Niektóre diesle ze względu na zanieczyszczenie spalin nie mogą wjeżdżać do niektórych niemieckich miast.

Podejmując ostateczną decyzję, trzeba brać pod uwagę przede wszystkim codzienną eksploatację auta. Przy jeździe miejskiej zdecydowanie korzystniejszy będzie wybór silnika benzynowego, przy przewadze długich tras diesel będzie tańszy.



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję