Jak fotografować auto do ogłoszenia o sprzedaży?

Opublikowano: 13-05-2020

Wróć do spisu artykułów


Niełatwo sprzedać samochód bez dołączonego do ogłoszenia zdjęcia. Jego jakość, styl wykonania i, co najważniejsze, zgodność z oryginałem to podstawowe czynniki decydujące o zainteresowaniu wybraną ofertą. Jak zatem wykonać zdjęcie, aby wzbudziło ono zainteresowanie ewentualnych kupujących?

 

Tło i otoczenie — ważne elementy kompozycji

Niezwykle istotna jest kompozycja zdjęcia. Oprócz prezentowanego pojazdu widoczne będzie również jego otoczenie. Najlepiej, gdy ma ono charakter neutralny. Jego przeładowanie świadczy negatywnie o sposobie prezentacji auta, podobnie zresztą jak umieszczenie w tle starej szopy lub rozpadających się budynków.

Wybór tła i otoczenia powinien uwzględniać również warunki atmosferyczne. Zdjęcia najlepiej wykonywać w pogodne dni, ale w miejscu zacienionym. Nie należy nadużywać lampy błyskowej, ponieważ charakterystyczne odblaski nie prezentują się zbyt dobrze. Zdjęcia powinny być wykonane z kilku stron. Na żadnym z nich nie powinny pojawiać się eksponowane elementy architektoniczne.

 

Technika wykonywania zdjęć — porady praktyczne

Zdjęcia samochodu powinny być wykonywane z poziomu oczu stojącego człowieka. To dodatkowo podniesie realizm fotografii i pozbawi zdjęcia elementów marketingowych. Przed wykonaniem zdjęć auto należy odpowiednio oczyścić i nabłyszczyć. Usuwamy też wszystkie śmieci, czyli papierki po cukierkach, puszki i inne niepotrzebne „dodatki”. Warto też sfotografować to, co znajduje się pod maską, aczkolwiek mycie silnika jest zdecydowanie odradzane.

Jak ustawić aparat? Kwestia odpowiedniego oświetlenia i ustawienia aparatu zależy od tego, w jaki sposób wykonujemy zdjęcia. Docelowo powinniśmy użyć statywu. Zdjęcia robione smartfonem raczej nie wchodzą w grę ze względu na zbyt prosty system przetwarzania obrazu analogowego w cyfrowy. Dlatego, gdy chcemy zrobić dobre zdjęcia, powinniśmy zadbać o cyfrowy kompakt. Podczas wykonywania fotografii nie warto ukrywać wad technicznych samochodu. Dzięki temu autor ogłoszenia staje się bardziej wiarygodny. Oczywiście każde z uszkodzeń należy dokładnie opisać w treści.

 

Obróbka cyfrowa — tak czy nie?

Czy późniejsza obróbka zdjęć na potrzeby publikacji jest potrzebna? I tak, i nie. Z jednej strony warto usunąć wszelkie niepotrzebne „dodatki” w postaci kropel deszczu, owadów itp. Z drugiej strony nadmierne wykorzystanie programów do obróbki grafiki w rodzaju Photoshopa można łatwo wychwycić, przez co wybrane zdjęcie traci w oczach potencjalnego kupującego.

W poszukiwaniu dobrych wzorów realizacji profesjonalnych zdjęć powinniśmy zajrzeć do czasopism tematycznych lub odwiedzić portale o tematyce motoryzacyjnej. Oczywiście nie trzeba od razu robić zdjęć w ruchu. Samochód z ogłoszenia powinien prezentować się naturalnie, bez niepotrzebnych przeróbek i udoskonaleń.

 

Podsumowanie

Oczywiście sprzedający nie musi być profesjonalnym fotografem. Niektóre błędy w zdjęciach można wybaczyć. Dlatego coraz częściej spotykaną wśród sprzedających praktyką jest załączenie w treści ogłoszenia odnośnika do internetowej galerii. Sposób ten sprawdza się zwłaszcza wtedy, gdy możliwości internetowej platformy z ogłoszeniami są ograniczone.



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję