Co to jest EGR?

Opublikowano: 02-06-2020

Wróć do spisu artykułów


EGR to zawór recyrkulacji spalin stosowany w większości współczesnych samochodów wyposażonych w silniki spalinowe. Skrót EGR pochodzi z języka angielskiego. Exhaust Gas Recirculation oznacza układ recyrkulacji spalin, w którego skład wchodzi specjalny zawór określany tym samym skrótem. W jakim celu stosuje się zawory EGR? W jaki sposób rozpoznać ich usterki i wykonać naprawę?

 

W jakim celu stosuje się EGR?

Głównym celem montażu zaworu EGR w samochodach jest redukcja zanieczyszczeń w spalinach, które przedostają się do atmosfery. Za pomocą układu recyrkulacji spalin możliwe jest zmniejszenie emisji szkodliwych tlenków azotu, które są niebezpieczne dla środowiska naturalnego.

 

Jak działa EGR?

Działanie układu EGR polega na wprowadzeniu do układu zasilania silnika wyprodukowanych już spalin. Dochodzi wtedy do zmniejszenia temperatury spalania mieszanki paliwowo-powietrznej ubogiej w tlen, co przekłada się na utlenienie niespalonych węglowodorów znajdujących się w spalinach. Aby EGR pracował prawidłowo, do komory spalania silnika powinna być dostarczana odpowiednia ilość spalin. Zawór EGR otwiera się wtedy i zamyka.

 

Efekty uboczne stosowania zaworu EGR

Zastosowanie zaworu EGR w samochodzie jest korzystne dla środowiska naturalnego przez zmniejszenie emisji szkodliwych tlenków azotu, ale daje efekty uboczne zauważane przez kierowców podczas jazdy. To przede wszystkim obniżenie mocy silnika, co wynika z gorszych parametrów spalania. Inne efekty uboczne zastosowania układu recyrkulacji spalin w samochodzie dotyczą ryzyka zalepienia kolektora ssącego w układzie, co może powodować jeszcze większe spadki mocy pojazdu i prowadzić nawet do poważnych uszkodzeń silnika.

 

Objawy uszkodzenia EGR

W przypadku uszkodzenia zaworu EGR można zaobserwować następujące objawy:

— Duże ilości czarnego dymu z układu wydechowego.

— Nagłe spadki mocy podczas jazdy lub stale obniżona moc silnika.

— Nieprawidłowa praca silnika, na przykład falowanie obrotów, częste gaśnięcie jednostki napędowej.

— Szarpanie w trakcie jazdy.

— Zwiększone obroty na sprzęgle.

— Włączona kontrolka silnika (Check Engine).

 

Warto wskazać, że usterki zaworu EGR rzadziej zdarzają się tym kierowcom, którzy preferują dynamiczny styl jazdy, w szczególności znaczne przyspieszanie.

 

Najczęstsze usterki zaworu EGR

Zastosowanie EGR w samochodzie może zatem przyczyniać się do powstawania awarii. Jakie są najczęstsze usterki tego zaworu? Diagnozowane jest głównie zablokowanie zaworu EGR. Jest to efekt nagromadzenia się osadów na ściankach komory spalania (nagarów) lub pojawienia się nieszczelności przewodów, które odpowiedzialne są za doprowadzanie podciśnienia lub spalin w układzie. Może to prowadzić do uszkodzenia sondy lambda.

 

Jak naprawić uszkodzony zawór EGR?

Gdy dochodzi do uszkodzenia zaworu recyrkulacji spalin EGR, wymiana tego elementu na nowy na ogół nie jest konieczna. Bardzo dobre efekty daje wymontowanie zaworu oraz jego dokładne wyczyszczenie z odkładającego się w nim osadu. Jednak w przypadku nowocześniejszych samochodów czyszczenie EGR nie zawsze daje optymalne rezultaty. Wówczas jedynym wyjściem jest zakupienie nowego elementu.



Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję